TAI CHI – więcej niż gimnastyka

Najkrócej o Tai Chi można powiedzieć, że jest to sztuka panowania nad własnym ciałem i umysłem. Zagłębiając się w temacie, trzeba powiedzieć, że jest to system precyzyjnie wykonanych, powolnych ruchów. Jest to także zestaw ćwiczeń wspomagający przepływ energii wewnętrznej.

taichi

 

Tai Chi powstało wiele wieków temu w Chinach, głównie jako skuteczna sztuka walki. Bardzo szybko doceniono jednak walory zdrowotne Tai Chi, które dziś jest interesującą i oryginalną formą rekreacji ruchowej.

Nie można nie wspomnieć o tym, że Tai Chi rozluźnia mięśnie i uspokaja nerwy. Wycisza i koi. Zdecydowanie poprawia też stan zdrowia. Łagodzi dolegliwości bólowe, jak i stres. Stabilizuje kręgosłup, a także działa zdrowotnie na stawy. Co ciekawe, Tai Chi poprawia również wytrzymałość ciała i dzięki temu, że zwiększa jego świadomość, sprawia, że rzadziej doznajemy kontuzji. Ćwiczenia Tai Chi pomagają również w leczeniu depresji oraz w zmęczeniu. Usprawniają też czynności serca i płuc. Doskonale sprawdzają się w stwardnieniu rozsianym, zaburzeniach równowagi u osób starszych oraz w artretyzmie.

sztuki walki: Tai Chi

 

Na czym dokładnie polega Tai Chi?

Przede wszystkim na wykonywaniu określonych, łagodnych i harmonijnych ruchów zarówno przy zaangażowaniu całego ciała, jak również odpowiednim stanie umysłu. Najważniejsza w trakcie ćwiczeń jest koncentracja i wyciszenie. Duże znaczenie odgrywa także odpowiedni oddech. Tai Chi obejmuje też ćwiczenia statyczne, w których zadaniem jest utrzymanie ciała w niemal nieruchomych pozycjach. Tai Chi dąży do efektywności ćwiczeń, czyli osiągania maksymalnego efektu przy minimum wysiłku. Prawda jest taka, że w Tai Chi przez cały czas trzeba być gotowym do ruchu w każdym kierunku. W przeciwieństwie do chociażby biegania, Tai Chi nie obciąża kolan. Ruchy zachodzą tu na jednym poziomie (również do tyłu i na boki), dzięki czemu stawy skokowe, biodrowe i kolanowe są delikatnie masowane. Występujące w ćwiczeniach koliste ruchy kończyn górnych rozluźniają stawy barkowe, łokciowe i nadgarstkowe. Ciężar przeniesiony z kręgosłupa na uda powoduje z kolei „wydłużenie” kręgosłupa i wyprostowanie całej sylwetki.

Cały trening Tai Chi zazwyczaj poprzedzony jest łagodną rozgrzewką, obejmującą ćwiczenia rozciągające, wzmacniające i koordynacyjne. Bardzo charakterystyczne dla Tai Chi są tak zwane sekwencje, czyli ciągi ruchów składające się z kilku różnych technik. Niezależnie od odmiany trening obejmuje: podstawowe ćwiczenia, formy bez broni, formy z bronią, pchające dłonie, czyli ćwiczenia z partnerem oraz inne ćwiczenia.

Cześć, nazywam się Żaneta Jasina. Od 2013 piszę bloga jak zdrowo się odżywiać. Na blogu znajdziesz dziesiątki porad dotyczących zdrowego trybu życia. Oprócz zdrowego odżywiania interesuje się modą i bookscrapingiem. Moje motto: Zdrowo jedz, pij i żyj.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.