Niedobory sprawcą zmęczenia u ludzi aktywnych

Ludzie zaczynający swoją przygodę ze sportem, przez pierwszy miesiąc odczuwają zastrzyk energii spowodowany zmianami jakie odbywają się w ich ciele. Paliwo znajdujące się w naszych mięśniach (glikogen) w osoby niewytrenowanej jest gromadzone w nadmiarze. Potrzeba nawet miesiąca treningów by odczuwać pierwsze zmęczenie spowodowane wysiłkiem. Jednak w większości przypadków przy dobrze prowadzonym treningu prawdziwe zmęczenie spowodowane przetrenowaniem pojawia się nawet po 8-12 miesiącach.

Przetrenowanie i wysoki poziom kreatyniny

sportowiec
źródło: https://pixabay.com/pl/

Ten rodzaj zmęczenia pojawia się w momencie, gdy nasza regeneracja naturalna nie nadąża z procesem niszczenia (katabolizmu) oraz odświeżenia układu nerwowego. O co chodzi z układem nerwowym? To on odpowiada za naszą pracę fizyczną. Adaptacja układu nerwowego do obciążeń treningowych sprawia, że stajemy się coraz silniejsi i wytrzymalsi. Mięśnie to tylko puste narzędzie. Bez treningu układu nerwowego i jego regeneracji nie podnosilibyśmy ciężarów czy biegali w maratonach. Gdy układ nerwowy zaczyna szwankować potrzebny jest wypoczynek. Gdy brakuje glikogenu w mięśniach a same tkanki stają się obolałe należy skupić się na diecie (dostarczeniu cukrów prostych i złożonych dobrej jakości) oraz zmniejszeniu intensywności treningów. Gdy nie jesteśmy pewni czy dopadło nas przetrenowanie sprawdźmy nasz poziom kreatyniny w pierwszym lepszym badaniu hemoglobiny.

Chroniczne zmęczenie i ciągła senność

senność
źródło: https://pixabay.com/pl/

Teraz czas na kwestię niedoborów. Zwykle chodzi o niedobór mikroelementów. Człowiek jest w stanie pracować mając nawet niewielką ilość makroskładników. Nie potrzebuje nawet wiele cukru. Równie dobrze można czerpać energię (dużo korzystniej) z tłuszczów zwierzęcych i roślinnych. Skomplikowane procesy zachodzące w naszym ciele oprócz trzech głównych makroskładników potrzebują witamin i minerałów. Te dwa mikroelementy biorą udział w tysiącach procesów zachodzących w naszym ciele. Bez nich zmęczenie organizmu może dopaść mimo „zbilansowanej” diety (sprawdź). Niestety zbilansowanie nie oznacza jedzenia byle czego. Warzywa, owoce oraz nasiona i orzechy to najlepsze źródła witamin i minerałów. A spożycie ich wszystkich w ciągu dnia jest bardzo małe co potwierdzają analizy. Jedynym wyjściem jest włączenie ich do żywienia oraz rozpoczęcie suplementacji preparatami o naturalnym składzie dostosowanymi do potrzeb. Osoba aktywna fizycznie 3 razy w tygodniu ma nawet 30% większe zapotrzebowanie na minerały i witaminy od człowieka, który sportu nie uprawia. A pomyślcie sobie, że wielu ambitnych sportowców amatorów trenuje po 4-5 razy w tygodniu z dużą intensywnością. To daje ponad 50% większe zapotrzebowanie na mikroelementy. Bez suplementów musielibyśmy zjadać porcję owoców składającą się z 8 sztuk (dużych owoców takich jak jabłka, gruszki, kiwi), 3 porcji warzyw po 200g każda i 30-50g orzechów.

Cześć, nazywam się Żaneta Jasina. Od 2013 piszę bloga jak zdrowo się odżywiać. Na blogu znajdziesz dziesiątki porad dotyczących zdrowego trybu życia. Oprócz zdrowego odżywiania interesuje się modą i bookscrapingiem. Moje motto: Zdrowo jedz, pij i żyj.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.