Stretching – uwolnij swoje ciało od napięcia

Stretching (źródło: jatomifitness.pl)
Stretching (źródło: jatomifitness.pl)

Każdy z nas od czasu na czasu czuje się spięty, odczuwa zmniejszoną ruchomość, czy sztywność w stawach. Każdy z nas wie, jak bardzo takie samopoczucie potrafi zaburzyć normalne funkcjonowanie. Jest jednak na to rada – stretching! Tego typu forma aktywności fizycznej może być uprawiana z takim samym powodzeniem zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów. Stretching to nic innego, jak rozciąganie. W treningach nie służy jednak tylko i wyłącznie samemu rozciągnięciu, ale także poprawie gibkości.

ZALETY

Jakie zalety płyną z ćwiczenia stretchingu? Przede wszystkim regularne ćwiczenia poprawiają napięcie mięśni i wzmocnienie ich włókien. Poza tym zwiększają elastyczność, zapobiegają powstawaniu różnego rodzaju zwyrodnień i zesztywnień oraz zapobiegają naderwaniu mięśni. Największą zaletą stretchingu jest to, że likwiduje on efekty stresu dnia codziennego. Pozytywnie wpływa również na poprawę koordynacji ruchowej. Choć często przypisuje mu się ochronę przed zakwasami po później przeprowadzanych treningach, to jednak można ćwiczyć go zupełnie niezależnie od innych form aktywności fizycznej.

DLA KOGO

Kto może ćwiczyć stretching? Najkrótsza odpowiedź brzmi – każdy. Nie trzeba być sportowcem, by codziennie profesjonalnie się rozciągać. Tego typu forma treningu jest dobra dla każdego, a zwłaszcza dla osób prowadzących siedzący tryb życia, pracujących przed komputerem, czy za biurkiem. Ćwiczenia rozciągające powinny wykonywać również osoby, które często uskarżają się na bóle i sztywność karku lub stawów.

O CZYM PAMIĘTAĆ

Ćwicząc stretching należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, należy pamiętać aby ćwiczenia rozciągające były podstawą każdego treningu i nie były mylone z rozgrzewką. Tak naprawdę aby wykonywać stretching już wcześniej należy być rozgrzanym. W celu poprawy swojej giętkości, warto pamiętać o tym, aby nie poprzestawać na rozciąganiu tylko jednej partii ciała i mięśni. Trening musi uwzględniać również mięśnie antagonistyczne (przeciwstawne), czyli np. przednią i tylną stronę ramienia, uda, itp. Pamiętajcie też, aby ćwiczenia wykonywać na obie strony ciała zarówno prawą, jak i lewą.

Ćwicząc stretching należ pamiętać, że źle wykonany trening zamiast pomóc, może zaszkodzić. Dlatego też jeśli jesteście początkujący i nie wiecie dokładnie co z czym się je i jak się wykonuje poszczególne ćwiczenia, zasięgnijcie porady profesjonalnego trenera. Ćwiczenia rozciągające (zwłaszcza na początku) wykonujcie pod okiem kogoś, kto się na tym zna, np. w klubie fitness. Osobiście polecam zajęcia Stretching w klubie Jatomi Fitness.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.