Idealne menu na zimowe dni

W sezonie zimowym nasz organizm potrzebuje znacznie więcej energii, niż w przypadku pozostałych pór roku. Prawda jest taka, że to właśnie zimą jesteśmy bardziej apatyczni i bierni, nie mamy energii, jesteśmy rozdrażnieni i osłabieni. Jedynym sposobem na poprawienie takiego stanu rzeczy jest odpowiednia dieta. Co jeść, aby poczuć się lepiej?

Zanim przejdziemy do konkretnych produktów, musimy wspomnieć o jednym – regularności. To właśnie systematyczne i regularne spożywanie posiłków zapewni organizmowi stałość w dostarczaniu niezbędnej energii. Jedzmy więc częściej (5-6 razy), a w mniejszych porcjach. Sięgajmy po produkty rozgrzewające i będące skarbnicą witamin, które to uchronią nas przed chorobami.

Zimą idealnie sprawdzają się wszelkiego rodzaju zupy zarówno na wywarze z warzyw, jak i chudego mięsa. Dobrym pomysłem są zupy na bazie rozgrzewającego imbiru, goździków oraz z dodatkiem papryczki chili, która wspomaga spalanie tłuszczu i podkręca metabolizm. Bardzo dobrym pomysłem są też dania z dodatkiem czosnku, który uważany jest za naturalny antybiotyk, jak i pietruszki, będącej źródłem witamin i minerałów. Równie dobrym pomysłem, zwłaszcza na zimowy obiad jest ryba, bogata w cenne składniki odżywcze. Z ryb warto wybierać zarówno te słodkowodne, jak i morskie. Pozwolą one wzmocnić organizm i ochronić go przed infekcjami, a także pozytywnie wpłyną na nasze samopoczucie. Ryby, dzięki zawartości zdrowych tłuszczów nienasyconych, ochronią nas również przed niskimi temperaturami. Jako dodatek do ryb warto podawać solidne porcje warzyw, które zimą powinny być zjadane w naprawdę dużych ilościach. Poza tymi świeżymi, można śmiało sięgać po warzywa mrożone, które są równie zdrowe. Dobrym pomysłem będą na pewno warzywa strączkowe i sezonowe.

Innym, doskonałym pomysłem na zimowe dni jest kasza (gryczana, jaglana), która rozgrzewa nasz organizm i zapewnia uczcie sytości przez długi czas. Poza tym, kasze bogate są w witaminy z grupy B i PP oraz żelazo, potas i magnez.

Zimą warto sięgać także po produkty bogate w białko: przetwory mleczne, drób i wspomniane wcześniej ryby.

Bardzo ważne są również soki, zwłaszcza te świeżo wyciskane z owoców i warzyw. W codziennym menu nie może zabraknąć również rozgrzewającej herbaty z imbirem lub sokiem z pigwy.

Zimą na talerzach powinny zagościć także zielone, żółte i czerwone owoce, które dzięki zawartości witaminy C uchronią przed infekcjami i pomogą skrócić czas ewentualnej choroby, a także zaspokoją ochotę na słodkie co nie co. Z owoców należy sięgać po kiwi, ananasy, banany, melony, grejpfruty, mango i pomarańcze.

Cześć, nazywam się Żaneta Jasina. Od 2013 piszę bloga jak zdrowo się odżywiać. Na blogu znajdziesz dziesiątki porad dotyczących zdrowego trybu życia. Oprócz zdrowego odżywiania interesuje się modą i bookscrapingiem. Moje motto: Zdrowo jedz, pij i żyj.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.