Praca przy komputerze, praca biurowa – zdrowa postawa ciała

Jak zadbać o odpowiednią postawę ciała podczas pracy przy komputerze, za biurkiem? Mam nadzieję, że poniższy artykuł pomoże wam zwrócić uwagę na niektóre nasze nawyki i znajdziecie motywację, aby coś zmienić, poprawić, zadbać o kręgosłup.

praca przy komputerze - sylwetka

Source: hammacher.com via AMD on Pinterest

Praca przed komputerem

Praca w biurze wcale nie musi być lekka. Okazuje się, że wielogodzinne przesiadywanie przed komputerem jest dużym obciążeniem dla organizmu i przyczyną licznych kłopotów zdrowotnych. Do najczęstszych należą problemy ze wzrokiem i przewlekłe bóle kręgosłupa. Pracodawcy rzadko troszczą się o zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy, dlatego musimy zadbać o swoje zdrowie na własną rękę.

 Najczęstszą przyczyną bólu kręgosłupa jest długotrwałe wykonywanie monotonnych ruchów i pozostawanie w tej samej niezdrowej  pozycji. Źródło kłopotów ze wzrokiem tkwi w wielogodzinnym wpatrywaniu się w migoczący ekran, które męczy wzrok i zaburza zdolności akomodacyjne oka. Czasami dolegliwy ból pleców i uczucie suchych oczu łagodzą nawet niewielkie zmiany w szkodliwych nawykach nabytych podczas pracy. Istnieje kilka prostych reguł, które skutecznie pomagają zmniejszyć dyskomfort wynikający z pracy przed komputerem. Istotne jest przede wszystkim odpowiednia pozycja i ustawienie narzędzi pracy.

Monitor

 Nowa technologia LED i LCD spowodowała, że nie musimy już się martwić kupowaniem filtru na monitor. Ustawiając monitor należy przestrzegać trzech prostych zasad:

  • postawmy monitor w odległości około 50- 60 centymetrów od oczu
  • monitor powinien znajdować się na wprost oczu, a jego górna krawędź kończyć się kilka centymetrów powyżej górnej krawędzi oka
  • nie stawiamy ekranu na wprost okna, starajmy się ustawić go bokiem z zachowaniem odległości co najmniej metra.

Klawiatura

 Powinna być ustawiona około 10 do 15 centymetrów od krawędzi biurka, tak aby pozostało miejsce na położenie nadgarstków. Dodatkowo warto zakupić pod nadgarstki specjalna podkładkę.

Fotel

Zalecane jest korzystanie z krzeseł z regulacją wysokości i kontu nachylenia oparcia. Podczas siedzenia stopy powinny być oparte płasko na podłodze, a kolana ugięte pod kątem mniej więcej 90 stopni. Oparcie dopasowujemy do kształtu pleców, tak aby podpierało mocno odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Biurko

Powinno znajdować na wysokości naszych łokci i być wystarczająco duże żeby pomieścić niezbędne narzędzia pracy.

Dodatkowo pamiętajmy również, że warto robić przerwy na herbatę i dla rozprostowania kości, starajmy się również co jakiś czas spojrzeć w okno i dać wytchnienie zmęczonym oczom.  Jeżeli ból jest przewlekły to powinniśmy także wykonywać rozmaite ćwiczenia rozluźniające i wzmacniające mięśnie. Czasami konieczne jest skorzystanie z pomocy specjalisty. Nie lekceważmy nawet najmniejszego długotrwałego bólu, ponieważ po latach może doprowadzić do schorzeń, które będziemy musieli leczyć operacyjnie.

 

Cześć, nazywam się Żaneta Jasina. Od 2013 piszę bloga jak zdrowo się odżywiać. Na blogu znajdziesz dziesiątki porad dotyczących zdrowego trybu życia. Oprócz zdrowego odżywiania interesuje się modą i bookscrapingiem. Moje motto: Zdrowo jedz, pij i żyj.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.