Sport elektroniczny to nie sport – taka teza nasuwa się już na starcie. W końcu siedzenie przed komputerem bądź konsolą i ruszanie myszką nie można przyrównać do aktywności fizycznej. Ale co powiecie na gry z użyciem technologi ruchowej? Czy takie gry mogą być sportem? Tutaj pojawia się całkiem nowa możliwość rozbudowania sportu cyfrowego. W końcu stoimy, ruszamy niemal wszystkimi mięśniami oraz możemy się zmęczyć. Trening z użyciem Kinecta, czyli urządzenia Microsoftu jest równie skuteczne co oglądanie w telewizji aerobiku. Przy regularnym treningu można spalić tkankę tłuszczową i zyskać zdrowie.
E-sport z pieniędzmi jak w zawodowym sporcie
Gracze LOL-a C.S Go oraz wielu innych popularnych gier sieciowych zarabiają tyle co niektórzy lekkoatleci czy nawet siatkarze z pierwszej ligi. Ludzie chcą oglądać zmagania drużynowe w e-sporcie i przeżywać emocje nie tylko przed komputerem. Ale o imprezach i zawodach w tych dyscyplinach wypowiem się później. Ciekawostką jest to, że gry zaliczane pod elektroniczny sport mają wiele wspólnego z aktywnością fizyczną. Wyrabiają przecież refleks, koordynację, szybkie podejmowanie decyzji, ćwiczą mózg, a także mogą poprawiać pamięć. Są to pozytywne elementy, które uzyskuje się regularnym spędzaniem czasu przy grach w rozsądnych ilościach. Badania wykazują, że 2-3 godziny dziennie jest najbardziej optymalną ilością. Przy dłuższym czasie zaczyna się problem odkładania tkanki tłuszczowej, zwolnienia metabolizmu oraz problemy ze wzrokiem. W końcu patrzenie w monitor przez 5-7 godzin bez przerw to niezły hardkor dla osoby w każdym wieku.
Imprezy e-sportowe w Polsce
Trzeba powiedzieć sobie szczerze, że jedna impreza, na której zgromadzeni są zawodowi gracze komputerowi może przyciągnąć więcej widzów niż ligowe mecze piłki nożnej, koszykówki czy siatkówki. Katowice w roku 2013 były tego przykładem ponieważ na IEM przewinęło się wtedy około 50 tysięcy ludzi. Imprezy takie jak Falcon czy PGA także mogą pochwalić się niezłą frekwencją, która wiąże się głównie z grami. Dobrze znany młodym ludziom League of Legends oraz Counter-Strike mają gigantyczną popularność na świecie. Podobno jeden z najlepszych graczy w LOL-a zarabia na swoich internetowych streamach rocznie ponad milion złotych.
Gry ruchowe na sportowo
Skoro wspomniałem o grach ruchowych wykorzystujących kontrolery Kinect oraz Move do Sony dokończę ten temat. Istnieją gry sportowe i taneczne korzystające z dobrodziejstw tej technologii. Szczerze mogę polecić ich wykorzystanie w codziennym ruchu dla zdrowia w domu. Wcale nie trzeba zapisywać się na fitness czy szkółki tańca. Oczywiście mając aspirację i chęci ćwiczenia z nowymi ludźmi warto to zrobić, ale gry korzystające z kontrolera ruchu dadzą podstawy wiedzy o wykonaniu danego ćwiczenia czy tanecznego ruchu. Co prawda trzeba trochę wydać na samą konsolę i grę, ale można dzięki nim wypracować kondycję oraz sylwetkę.