Niedobory sprawcą zmęczenia u ludzi aktywnych

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Zagłosuj!)
Loading...

Ludzie zaczynający swoją przygodę ze sportem, przez pierwszy miesiąc odczuwają zastrzyk energii spowodowany zmianami jakie odbywają się w ich ciele. Paliwo znajdujące się w naszych mięśniach (glikogen) w osoby niewytrenowanej jest gromadzone w nadmiarze. Potrzeba nawet miesiąca treningów by odczuwać pierwsze zmęczenie spowodowane wysiłkiem. Jednak w większości przypadków przy dobrze prowadzonym treningu prawdziwe zmęczenie spowodowane przetrenowaniem pojawia się nawet po 8-12 miesiącach.

Przetrenowanie i wysoki poziom kreatyniny

sportowiec
źródło: https://pixabay.com/pl/

Ten rodzaj zmęczenia pojawia się w momencie, gdy nasza regeneracja naturalna nie nadąża z procesem niszczenia (katabolizmu) oraz odświeżenia układu nerwowego. O co chodzi z układem nerwowym? To on odpowiada za naszą pracę fizyczną. Adaptacja układu nerwowego do obciążeń treningowych sprawia, że stajemy się coraz silniejsi i wytrzymalsi. Mięśnie to tylko puste narzędzie. Bez treningu układu nerwowego i jego regeneracji nie podnosilibyśmy ciężarów czy biegali w maratonach. Gdy układ nerwowy zaczyna szwankować potrzebny jest wypoczynek. Gdy brakuje glikogenu w mięśniach a same tkanki stają się obolałe należy skupić się na diecie (dostarczeniu cukrów prostych i złożonych dobrej jakości) oraz zmniejszeniu intensywności treningów. Gdy nie jesteśmy pewni czy dopadło nas przetrenowanie sprawdźmy nasz poziom kreatyniny w pierwszym lepszym badaniu hemoglobiny.

Chroniczne zmęczenie i ciągła senność

senność
źródło: https://pixabay.com/pl/

Teraz czas na kwestię niedoborów. Zwykle chodzi o niedobór mikroelementów. Człowiek jest w stanie pracować mając nawet niewielką ilość makroskładników. Nie potrzebuje nawet wiele cukru. Równie dobrze można czerpać energię (dużo korzystniej) z tłuszczów zwierzęcych i roślinnych. Skomplikowane procesy zachodzące w naszym ciele oprócz trzech głównych makroskładników potrzebują witamin i minerałów. Te dwa mikroelementy biorą udział w tysiącach procesów zachodzących w naszym ciele. Bez nich zmęczenie organizmu może dopaść mimo „zbilansowanej” diety (sprawdź). Niestety zbilansowanie nie oznacza jedzenia byle czego. Warzywa, owoce oraz nasiona i orzechy to najlepsze źródła witamin i minerałów. A spożycie ich wszystkich w ciągu dnia jest bardzo małe co potwierdzają analizy. Jedynym wyjściem jest włączenie ich do żywienia oraz rozpoczęcie suplementacji preparatami o naturalnym składzie dostosowanymi do potrzeb. Osoba aktywna fizycznie 3 razy w tygodniu ma nawet 30% większe zapotrzebowanie na minerały i witaminy od człowieka, który sportu nie uprawia. A pomyślcie sobie, że wielu ambitnych sportowców amatorów trenuje po 4-5 razy w tygodniu z dużą intensywnością. To daje ponad 50% większe zapotrzebowanie na mikroelementy. Bez suplementów musielibyśmy zjadać porcję owoców składającą się z 8 sztuk (dużych owoców takich jak jabłka, gruszki, kiwi), 3 porcji warzyw po 200g każda i 30-50g orzechów.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Zagłosuj!)
Loading...

Cześć, nazywam się Żaneta Jasina. Od 2013 piszę bloga jak zdrowo się odżywiać. Na blogu znajdziesz dziesiątki porad dotyczących zdrowego trybu życia. Oprócz zdrowego odżywiania interesuje się modą i bookscrapingiem. Moje motto: Zdrowo jedz, pij i żyj.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.