Wstydliwy problem: zaparcia

zaparcia leczenie

Zaparcia to problem, który może dotknąć zarówno osoby dorosłe, jak również dzieci i niemowlęta. Z dyskomfortem częściej borykają się kobiety (aż 40%), aniżeli mężczyźni. Do głównych przyczyn zaparć zalicza się siedzący tryb życia, nieregularne odżywianie, brak błonnika w diecie, przyjmowanie niewystarczającej ilości płynów, spożywanie nadmiernej ilości pokarmów tłustych, smażonych i słodkich, a także stres, niepokój i depresję. Bardzo często zatwardzenie może być także skutkiem przyjmowania niektórych leków. I mimo, że dolegliwość może być dla niektórych dość wstydliwym problemem, to jednak nie można jej lekceważyć. Nieleczone zatwardzenia mogą spowodować powstanie guzków krwawniczych zwanych też hemoroidami, wypadanie części odbytnicy oraz zaklinowanie stolca.

Źródła kłopotów

W zależności od przyczyny – problemy z wypróżnianiem możemy podzielić na:

– zaparcia nawykowe: główną ich przyczyną jest nasza psychika, nieregularny tryb życia, poranny pośpiech lub opory przed korzystaniem z publicznych toalet

– zaparcia spowodowane chorobami: główną przyczyną są choroby przewodu pokarmowego lub nieprawidłowości w jego budowie. Przyczyną zaparć mogą być też choroby neurologiczne, niedoczynność tarczycy i choroby przemiany materii

– zaparcia czynnościowe: głównie spowodowane są zaburzeniami funkcji jelit, które wynikają ze złej diety lub regularnego przyjmowania silnych środków przeciwbólowych i nasercowych.

Jak leczyć

O ile zatwardzenie nie jest problemem przewlekłym i nie wymaga konsultacji lekarskiej, z powodzeniem można poradzić sobie z nim samodzielnie. Poza zmianą siedzącego stylu życia na bardziej aktywny, niezbędnym czynnikiem jest zmiana nawyków żywieniowych i zwiększenie ilości wypijanych płynów. Standardowym zaleceniem w walce z zaparciami jest wypijanie minimum 2 litrów płynów dziennie (niegazowanej wody mineralnej, soków warzywno-owocowych, herbat ziołowych).

Jeśli chodzi o dietę, to przede wszystkim należy zadbać o spożywanie produktów bogatych w błonnik. Bez odpowiedniej ilości błonnika w codziennym menu – pokarm i resztki pokarmowe nie będą miały odpowiedniej objętości, by jelito grube sprawnie je przesuwało. Największe ilości naturalnego błonnika pokarmowego znajdziecie w świeżych warzywach i owocach, brązowym ryżu, kaszach i makaronie razowym. Dużo błonnika zwierają również orzechy, otręby i ziarna.

W problemach z zaparciami bardzo przydatne są także suszone śliwki i morele. Jedzone na czczo – pobudzą jelita do aktywniejszej pracy.

Naturalnym środkiem przeczyszczającym jest melasa. Dostępna w postaci małych granulek, może być dodawana do jogurtów i kefiru. Ale uwaga! Z melasą nie można przesadzić. Jej spożywanie najlepiej zacząć od jednej łyżeczki. Jeśli to nie zadziała, dopiero później można zwiększyć porcję.

Zatwardzenie zlikwidujecie również wypracowując regularne rytmy wypróżnień. Najkorzystniej jest wypróżniać się rano (jeszcze przed poranną toaletą) lub pół godziny po posiłku. Warto więc tak zaplanować czas, aby uwzględnić dłuższe wizyty w toalecie.

Zatwardzenie a środki farmaceutyczne

Jeśli powyższe rozwiązania zawiodą i nie przyniosą oczekiwanych efektów, można sięgnąć po dostępne bez recepty środki farmaceutyczne. Najlepsze są leki zmiękczające stolec, choć w niektórych przypadkach niezastąpione będą preparaty działające przeczyszczająco.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.