Rany i szwy a trening. Szybszy powrót do zdrowia

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Zagłosuj!)
Loading...

Uszkodzenia skóry, które mogą objawiać się otarciem, rozcięciem lub poparzeniem to najmniej problematyczna kontuzja dla sportowca. Rekonwalescencja jest najkrótsza, chyba że mówimy o miejscu, w którym są szwy. Wtedy ograniczenie treningu jest nieodzowne. Każdy ze sportowców amatorów i zawodowców doświadczył sytuacji, w której gojenie ran uniemożliwiało efektywny trening. Co zrobić, by wyleczyć się szybko i wrócić do treningów w rekordowym czasie?

Jedz, by się regenerować

jedzenie np. karkówka, warzywa i szaszłyki widoczne na zdjęciu pozwala na szybką rekonwalescencje i leczenie ran
źródło: https://pixabay.com/

Gojenie ran bez dostarczania odpowiedniej ilości białka i mikroelementów zawsze będzie wolniejsze. Dlatego niezależnie od rodzaju uszkodzenia skóry trzeba przyłożyć się do „talerza”. Jeżeli nie jesteś weganinem lub wegetarianinem, możesz pozwolić sobie na jedzenie większych ilości mięsa, jaj oraz nabiału dobrej jakości. Człowiek zbudowany jest z kolagenu, a ten powstaje z białka. Osoby mające naprawdę duże zapotrzebowanie na białko ze względu na większą ilość masy mięśniowej mogą wspierać się suplementami na bazie serwatki lub jajek i mięsa wołowego.

Żeby wyżej wspomniane aminokwasy trafiły do właściwych miejsc w naszym ciele i nie zmarnowały się, potrzebni są pracownicy w postaci tłuszczu oraz węglowodanów. Nie bójmy się tłuszczów nasyconych, a węglowodany traktujmy, jako jednostki transportujące białka. Właściwie poprowadzona dieta w okresie regeneracji rany pozwala szybciej wrócić do ciężkich treningów.

Uwaga na szwy. Szybsze gojenie ran po operacji

piłki w widocznym szwem
źródło: https://pixabay.com/

Szwy stanowią największy problem w szybkim powrocie do treningów. Nawet po ich zdjęciu nie można pójść na całość, by gojenie ran nie miało żadnych patologicznych zmian. Kilka dni po zaszyciu rany można spróbować przyspieszyć czas rekonwalescencji na kilka sposobów. Pierwszym są plastry z substancją czynną przyspieszającą gojenie. Żel znajdujący się na tego rodzaju opatrunkach pozwala skutecznie przyspieszyć zrastanie się skóry nawet o 2-3 dni. Gdy rana może być myta wodą, warto zaopatrzyć się w specjalne mydło przyspieszające gojenie. Dobrze spisują się mydła z Aleppo wykonane z oliwek i olejku laurowego. Używa się go często przy trądziku i stanów zapalnych skóry. Nawilża ranę, oczyszcza ją, działa przeciwbakteryjnie i przyspiesza gojenie.

Zarówno sportowcy amatorzy, jak i zawodowy powinni wiedzieć, że pośpiech w leczeniu ran (więcej tu: https://www.nestlehealthscience.pl/zarzadzanie-zdrowie/leczenie-ran/przyspieszone-gojenie-ran) nie sprzyja poprawianiu wyników sportowych i ogólnemu zdrowiu. Rozcięcie skóry, które musi zostać wyleczone to tylko kilka dni rekonwalescencji, która nie eliminuje lekkiej aktywności fizycznej. Kontuzje w postaci złamań, zerwań i skręceń wymagają wielokrotnie dłuższego czasu regeneracji i rozpoczęcia treningów od zera lub dużo niższego poziomu. Przy nich szwy po zabiegu chirurgicznym są jak planowane roztrenowanie dla regeneracji organizmu.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Zagłosuj!)
Loading...

Cześć, nazywam się Żaneta Jasina. Od 2013 piszę bloga jak zdrowo się odżywiać. Na blogu znajdziesz dziesiątki porad dotyczących zdrowego trybu życia. Oprócz zdrowego odżywiania interesuje się modą i bookscrapingiem. Moje motto: Zdrowo jedz, pij i żyj.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.