Wpływ jogi na kręgosłup

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 - liczba głosów, średnia: 5,00 na 5)
Loading...

Badania są bezlitosne. Na bóle kręgosłupa uskarża się coraz więcej osób. Co ciekawe, schorzenia kręgosłupa coraz częściej dotykają ludzi młodych. W czym tkwi problem? Zabieganie, przepracowanie, wiele godzin spędzonych przed komputerem lub za kierownicą samochodu, a później odpoczynek na kanapie przed telewizorem – to wszystko negatywnie wpływa na kondycję kręgosłupa.

Niestety, zapominamy o naszych plecach, a one nie lubią bezczynności. W wyniku pozostawania w jednej pozycji przez wiele godzin, mięśnie słabną i skracają się. Co za tym idzie, nie są w stanie utrzymać prawidłowej krzywizny kręgosłupa, a do tego łatwiej ulegają przeciążeniom i kontuzjom.

Nie zapominajmy też o stresie, którego dziś nikomu nie brakuje. Kręgosłup w stresie również podupada na formie, a spinające się mięśnie zaczynają utrudniać nam życie. Jeśli nie zareagujemy na czas, ból pleców z dnia na dzień będzie się pogłębiać i skutecznie obniżać jakość życia. Co robić w tej sytuacji? Doskonałym rozwiązaniem jest joga. To ona pomaga pozbyć się dokuczliwego bólu, a jednocześnie pozwala zadbać o zdrowie kręgosłupa.

Joga – skuteczna pomoc w bólu kręgosłupa

Niektórzy twierdzą, że joga istnieje po to, aby uwolnić nas od bólu kręgosłupa. I faktycznie jest w tym sporo racji. Ćwiczenia aplikowane podczas treningu nie są wymagające, a przynoszą odczuwalną ulgę i co najważniejsze – zapobiegają poważniejszym schorzeniom kręgosłupa w przyszłości. Trenerzy polecają klasyczną jogę, która nie tylko wpływa na gibkość ciała, ale także rozluźnia i jednocześnie wzmacnia mięśnie, zwiększa ich elastyczność i wytrzymałość. Dodatkowo pozwala na całkowite wyciszenie się i zrelaksowanie. Oczywiście jest to proces stopniowy i wymaga systematycznego powtarzania sekwencji asan.

Dla kogo joga?

Medytacja, asany, pranayamy – wszystko to brzmi dość tajemniczo. Powiedzmy zatem sobie, kto może trenować jogę? Joga kręgosłupa polecana jest wszystkim, którzy chcą wzmocnić swój kręgosłup i tym samym zapobiec problemom związanym z plecami. Przede wszystkim jednak joga na kręgosłup dedykowana jest osobom, które na co dzień odczuwają bóle górnego lub dolnego odcinka kręgosłupa. To także świetny sposób dla ludzi, którzy mają zbyt mało ruchu na co dzień i chcą rozpocząć regularną aktywność. Dzięki jodze można zbudować siłę mięśni, zwiększyć ich elastyczność i poprawić koordynację ruchową. A wszystko to bez ryzyka kontuzji i przetrenowania. Warto w tym miejscu wspomnieć, że joga kręgosłupa jest też doskonałym rozwiązaniem dla osób starszych, które nie czują się już na siłach, aby wykonywać intensywne ćwiczenia.

Joga przeciwwskazania

Mimo, że joga jest bezpieczną formą aktywności, to jednak istnieją pewne przeciwwskazania do jej uprawiania. Dotyczy to głównie okresu tuż po kontuzji, ataku reumatycznym lub poważnym urazie. Niewskazane jest ćwiczenie jogi jeśli przy wykonywaniu kolejnych pozycji odczuwa się mocny i kłujący ból. Przy ostrych stanach zapalnych, takich jak rwa kulszowa czy wypadnięcie dysku, praktyka jogi w ogóle nie wchodzi w grę. Przeciwwskazaniem jest też zaawansowana osteoporoza oraz problemy z równowagą. Niektóre schorzenia kręgosłupa, jak również ciąża wymagają konsultacji z instruktorem.

Joga kręgosłupa
Źródło obrazka: Pixabay.com

Joga działa przeciwbólowo i wzmacniająco

Po krótkim wstępie, czas przejść do konkretów. Jak dokładnie wpływają asany na nasz kręgosłup? Przede wszystkim wykazują działanie wzmacniające i relaksujące. Rozciągają kręgi, prostują kręgosłup i uelastyczniają stawy. Dzięki wykonywanym ćwiczeniom kręgosłup pracuje w różnych kierunkach. Ta gimnastyka sprawia, że pozostaje giętki i zdrowy.

Ćwiczenie jogi rozluźnia spięte mięśnie i tym samym przynosi odczuwalną ulgę w bólu. Niweluje też uczucie sztywności, gniecenia i pieczenia. Bywa i tak, że jedna asana potrafi zastąpić kilka ćwiczeń fizjoterapeutycznych. Co ważne, w przeciwieństwie do ćwiczeń siłowych asany budują siłę mięśni bez utraty elastyczności. A jak wiadomo, silne mięśnie skutecznie chronią przed dolegliwościami bólowymi pleców. U osób, które cierpią na nadmierne napięcie i skrócenie mięśni, joga pozwala to napięcie zminimalizować.

Joga poprawia ruchomość stawów

Odpowiednio wykonywane pozycje poprawiają też ruchomość stawów obwodowych, np. biodrowych. A trzeba wiedzieć, że sprawne stawy obwodowe skutecznie odciążają kręgosłup. I to nie wszystko. Ćwiczenia wymuszają trzymanie odpowiedniej postawy. To z kolei wpływa na zmniejszenie obciążenia mięśni, ścięgien i więzadeł w obrębie pleców i szyi. W ten sposób joga skutecznie zapobiega tworzeniu się zwyrodnień kręgosłupa.

Joga a dyskopatia i skolioza

Ruchy pojawiające się podczas ćwiczeń (skrętne, boczne) utrzymują siłę i prawidłowe odżywienie kręgosłupa. Dzięki temu przyczyniają się do ustąpienia dolegliwości typu: dyskopatia, skolioza, rotacja kręgów czy chroniczne bóle pleców. Co ciekawe, podczas ćwiczeń jogi aktywny jest układ nerwowy parasympatyczny, a więc odpowiedzialny za regenerację. Aktywność tego układu w przypadku osób z dolegliwościami bólowymi, może wpłynąć na obniżenie tych dolegliwości. Podczas jogi przenosimy aktywność układu nerwowego z sympatycznego na parasympatyczny i przez to mamy możliwość wpływania na zmniejszenie nieprzyjemnych dolegliwości.

Samodzielnie czy z instruktorem?

Owszem, jogę możemy ćwiczyć wszędzie. Wystarczy tylko odrobina chęci i mata. Jednakże nie warto praktykować jej na własną rękę. Zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynamy. Praktyka w domu to fajna sprawa, ale pod warunkiem, że posiadamy już odpowiednią wiedzę. W przeciwnym razie możemy sobie bardziej zaszkodzić, aniżeli pomóc. Początki zawsze powinny odbywać się pod okiem wykwalifikowanego instruktora, tudzież fizjoterapeuty, który opanował technikę poszczególnych asan. Jego wiedza i umiejętności będą niezbędne do tego, aby poprawnie wykonywać ćwiczenia.

Poza tym, instruktor dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń, biorąc pod uwagę płeć, wiek, umiejętności i predyspozycji osoby ćwiczącej. Będzie też na bieżąco monitorował poprawność wykonywanych pozycji. Dzięki temu ćwiczenia będą nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim bezpieczne. Gdzie ćwiczyć jogę? Oczywiście można wybrać klub fitness, ale o wiele lepszy rozwiązaniem będzie profesjonalny ośrodek jogi, jak np. Yoga Medica – jedyny w Polsce ośrodek fizjoterapii opartej na hatha jodze, w którym kadra to dyplomowani fizjoterapeuci. Ośrodek ten prowadzi skuteczną terapię leczącą schorzenia kręgosłupa, w tym dyskopatię, skoliozę, zmiany zwyrodnieniowe.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 - liczba głosów, średnia: 5,00 na 5)
Loading...

Cześć, nazywam się Żaneta Jasina. Od 2013 piszę bloga jak zdrowo się odżywiać. Na blogu znajdziesz dziesiątki porad dotyczących zdrowego trybu życia. Oprócz zdrowego odżywiania interesuje się modą i bookscrapingiem. Moje motto: Zdrowo jedz, pij i żyj.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.