Masz problemy ze zdrowiem i wagą? Sprawdź swoje geny!

Każdy z nas chce cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Niestety, czasem mimo dbałości o swój organizm, prawidłową dietę czy ruch zmagamy się z problemami. Choroby, nadwaga, ociężałość czy brak energii to częste przypadłości wielu z nas. Warto więc zdać sobie sprawę z tego, że nie zawsze wynikają one z braku dbałości o swoje zdrowie.

W dzisiejszych czasach wiemy bowiem, że za choroby mogą odpowiadać nasze geny. Genetycznie uwarunkowane choroby człowieka to między innymi zwiększone ryzyko zachorowania na nowotwory czy choroby nerwowo-mięśniowe. Geny mogą przyczyniać się także do nadwagi oraz wielu innych problemów zdrowotnych. Warto mieć tego świadomość i poznać swój genotyp. Dzięki temu możliwe będzie przeciwdziałanie problemom. 

Czy geny mają wpływ na naszą wagę?

dieta a geny

Większość osób uważa, że przyczyną nadwagi lub otyłości nie jest nic innego jak zła dieta. Tymczasem to nie do końca prawda. Współczesna medycyna odkryła bowiem, że za predyspozycjami do tycia mogą stać uwarunkowania genetyczne. W genach zapisane są bowiem informacje dotyczące np. magazynowania tkanki tłuszczowej czy usuwania nadmiaru soli w organizmie.

Jeśli w twoich genach znajdują się informacje, które odpowiadają np. za większe magazynowanie tkanki tłuszczowej, nawet jedząc niewiele możesz tyć. Twoje ciało jest bowiem „zaprogramowane” tak, by gromadzić zapasy. Wówczas konieczne jest ustalenie odpowiedniej diety, która oparta będzie o twoje uwarunkowania genetyczne. To pozwoli utrzymać ci prawidłową wagę.

Geny a pogarszający się stan zdrowia

Nie od dziś wiadomo, że istnieją choroby, które dziedziczymy po bliskich. Bardzo częstym przypadkiem są np. zachorowania na nowotwory w danej rodzinie. Inne choroby również mogą być uwarunkowane genetycznie. Jest ich naprawdę sporo – wspomniane wcześniej zwiększone ryzyko zachorowania na raka, cukrzyca, choroby mięśniowo-nerwowe, wady wrodzone – to tylko niektóre z nich.

Dlatego też, jeśli twój stan zdrowia pogarsza się mimo tego, że dbasz o prawidłowe odżywianie i zdrowy styl życia, warto sprawdzić, czy nie cierpisz na jedną z chorób uwarunkowanych genetycznie lub czy nie znajdujesz się w grupie ryzyka. Zdobycie takich informacji pozwoli lekarzom skutecznie przeciwdziałać powstającym problemom zdrowotnym.

Jak dowiedzieć się więcej o uwarunkowaniach genetycznych?

uwarunkowania genetyczne a dieta

Wiemy już, że geny mogą odpowiadać za wiele chorób czy predyspozycji naszego organizmu. Jak jednak dowiedzieć się na co mamy uważać? Rozwiązaniem są badania genetyczne. Aby je przeprowadzić musimy jedynie oddać próbkę swojego materiału genetycznego, poprzez oddanie kropli krwi lub potarcie wewnętrznej części policzka specjalnym wacikiem.

Pobrana próbka jest wnikliwie analizowana w laboratorium. Czas oczekiwania na wyniki badań może wynosić nawet kilka tygodni, niemniej jednak ich wynik jest zawsze miarodajny i może powiedzieć nam wiele o stanie zdrowia. Samo badanie jest bezbolesne, nieinwazyjne i bezpieczne. Dlatego też rośnie liczba osób, które decydują się na jego wykonanie po to, by w pełni zadbać o swoje zdrowie.

Co jeśli koszty przekraczają Twoje możliwości?

Badania genetyczne w naszym kraju wciąż nie należą do najtańszych. Nie oznacza to jednak, że musimy z nich rezygnować. Rozwiązaniem może być pomoc finansowa oferowana przez firmę Medi Raty, z którą zapoznasz się bliżej na stronie https://www.mediraty.pl/. Firma ta oferuje bowiem korzystne kredyty na leczenie i diagnostykę. Niskie, miesięczne raty nie będą obciążać twojego budżetu i pozwolą ci zadbać w pełni o swoje zdrowie bez obaw o stan konta.

Wpływ jogi na kręgosłup

Badania są bezlitosne. Na bóle kręgosłupa uskarża się coraz więcej osób. Co ciekawe, schorzenia kręgosłupa coraz częściej dotykają ludzi młodych. W czym tkwi problem? Zabieganie, przepracowanie, wiele godzin spędzonych przed komputerem lub za kierownicą samochodu, a później odpoczynek na kanapie przed telewizorem – to wszystko negatywnie wpływa na kondycję kręgosłupa.

Niestety, zapominamy o naszych plecach, a one nie lubią bezczynności. W wyniku pozostawania w jednej pozycji przez wiele godzin, mięśnie słabną i skracają się. Co za tym idzie, nie są w stanie utrzymać prawidłowej krzywizny kręgosłupa, a do tego łatwiej ulegają przeciążeniom i kontuzjom.

catering dietetyczny

Odchudzanie jako postanowienie noworoczne. Tym razem się uda!

Skuteczne odchudzanie powinno być świadomą decyzją zmiany nawyków żywieniowych oraz stylu życia, w którym aktywność fizyczna staje się oczywistym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Można mieć piękne postanowienia noworoczne: „nowy rok- nowy ja”, jednak bez mobilizacji i planu działania, sama chęć wyglądania lepiej nic nie zmieni, a pierwszy krok do zmiany będzie ostatnim. Droga do upragnionej sylwetki to nie szybkie odchudzanie, a wyzwanie, w którym zmieniasz tryb życia, robisz rewolucję podczas zakupów, gotowania, regularności spożywanych posiłków i zbilansowanej diecie. Zrzucenie zbędnych kilogramów jest dowodem na to, że dbasz o siebie – jesteś dla siebie dobry, bo dajesz sobie to co jest najlepsze: zdrowie, dobry sen i samopoczucie, a przy tym wyglądasz pięknie.

Dlaczego nie udaje mi się schudnąć?

Wielu z nas podchodzi do odchudzania jak do maratonu, w którym chcemy pokonać długi dystans najkrótszą drogą, ale za pierwszym czy drugim zakrętem nie mamy już siły i rezygnujemy, bo nie jesteśmy na to fizycznie i psychicznie przygotowani. Nie istnieje coś takiego jak szybka i bezpieczna dieta, ponieważ nawet jeśli uda nam się szybko schudnąć to z czasem znów wrócimy do punktu wyjścia. Przez lata uczymy się złych nawyków, które komplikują nam życie, a odzwierciedleniem tego jest to jak wyglądamy i jak się czujemy. Zapoznanie się z podstawowymi mechanizmami organizmu pomoże nam uniknąć błędów w niezdrowym odżywianiu i rozjaśni nam drogę w wyrobieniu zdrowych nawyków, które doprowadzą nas do zrzucenia wagi, utrzymania szczupłej sylwetki i zapomnieniu na zawsze o szybkich dietach cud.

Trawienie pożywienia trwa ok. 2-3 godziny, dlatego odstęp pomiędzy regularnymi posiłkami powinien wynosić właśnie tyle czasu. Do 3 godzin powinien trwać także odstęp pomiędzy snem a ostatnim posiłkiem. Dlaczego? Organizm w trakcie snu jest przestawiony na tryb magazynowania energii, a metabolizm jest spowolniony, dlatego też, to co zjemy tuż przed snem zamieni się w dodatkowe kilogramy, a jeśli posiłek złożony będzie z produktów ciężkostrawnych (rośliny strączkowe czy tłuste dania), węglowodanów prostych (produkty z białej mąki, fast food, słodycze) czy produktów o wysokim indeksie glikemicznym (ziemniak, marchew, owoce) to rano obudzimy się głodni, ponieważ tak samo jak po posiłku gwałtownie podniesie się poziom cukru we krwi, tak samo szybko się on obniży ze względu na duży wyrzut insuliny.

Po przebudzeniu często jemy w pośpiechu ‘cokolwiek’ lub nie jemy nic i pędzimy do pracy. Kolejny zły nawyk jakim jest pomijanie pełnowartościowego śniadania odbija się na złym samopoczuciu przez cały dzień, osłabieniem, bólem głowy i późniejszym uczuciu silnego głodu, dlatego wtedy znów sięgamy po ‘cokolwiek’ co jest łatwo dostępne i doda nam zastrzyk energii czyli najczęściej niezdrowe przekąski, słodka bułka, batonik czy fast food. Tym samym wpadamy w błędne koło i rośnie nasza frustracja. Jaki można wyciągnąć wniosek? Pora się zorganizować tak, aby zawsze mieć czas na śniadanie. Nawykiem powinno stać się regularne planowanie jadłospisu na przynajmniej kolejny dzień, zabieranie zdrowych przekąsek do pracy i wcześniejsze wstawanie aby zawsze zjeść spokojne śniadanie.

Kolejna pułapka to alkohol. Oczywiście każdemu z nas należy się chwila relaksu przy lampce wina, jednak trzeba być świadomym, że alkohol wzmaga apetyt i sam w sobie jest kaloryczny. Jeśli w tym samym czasie co pijemy alkohol zajadamy się (najczęściej) niezdrowymi przekąskami, priorytetem organizmu jest rozkładanie alkoholu a nie spalanie kalorii.

Co jeść żeby schudnąć?

Po pierwsze, skuteczna dieta będzie wtedy, gdy wyrobimy nawyk spożywania 5 regularnych posiłków dziennie w odstępach do 3 godzin, a ostatni posiłek w ciągu dnia zakończyć 2-3 godziny przed snem. Zrównoważona dieta powinna być oparta głównie na warzywach i eliminacji nadmiaru soli i cukru. Nawadnianie organizmu pomaga zrzucić zbędne kilogramy a przy tym wpływa na dobre samopoczucie, dlatego kolejnym nawykiem do wypracowania jest regularne picie wody każdego dnia (ok. 2 litry dziennie). W wyrobieniu nawyku picia wody pomocna będzie aplikacja dostępna na telefon z androidem, która będzie o tym przypominać.

Wypracuj mądry jadłospis. Lekkostrawna kolacja powinna składać się z węglowodanów złożonych i błonnika, który utrzyma poziom nasycenia na dłużej jak np. kasza z warzywami i lekkostrawna sałatka na bazie świeżych warzyw i oliwy, dzięki czemu nie obudzimy się następnego dnia głodni. Śniadanie, najlepiej ciepłe powinno obfitować w białko lub białko i węglowodany, czyli np. musli z jogurtem, owsianka lub jaglanka z owocami, pełnoziarniste pieczywo z białkiem zawartym w nabiale, jajach, rybach, kurczaku, zielonych warzywach czy strączkach. Jako pierwszą przekąskę wybierz owoce bądź owocowe czy owocowo-warzywne smoothie. Obiad powinien obfitować we wszystkie składniki: białko, węglowodany i tłuszcze (w tym bardzo duża porcja warzyw). Jeśli pomiędzy głównymi posiłkami dopadnie nas głód dobrze jest być zawsze uzbrojonym w zdrową przekąskę jak np. orzechy i ziarna czy owoc.

Jeśli prowadzimy taki tryb życia, że obiektywnie ciężko jest zapanować nad racjonalnym żywieniem i pamiętaniem o regularnych pełnowartościowych posiłkach i nie mamy czasu na gotowanie to zawsze możemy skorzystać z usług dietetycznego cateringu, czyli diety pudełkowej z dostawą do domu. Z racji tego, że zaoszczędzasz czas na gotowanie, masz dodatkową motywację by wykorzystać czas na trening na siłowni, basenie lub na macie w domu.

Czy catering dietetyczny jest skuteczny?

Top Dieta (http://topdieta.pl/) to marka, która oferuje dietę pudełkową zawierającą 5 zdrowych posiłków o określonej kaloryczności dostosowanych do twoich potrzeb, zarówno jeśli jesteś na diecie wege czy jesteś ‘wszystkożerny’. Jest to z pewnością dobry start na wyrobieniu nawyków spożywania regularnych posiłków i przyzwyczajanie organizmu do zdrowego żywienia, które doprowadzi nas do szczęśliwego końca, a może raczej do początku zdrowego stylu życia.

medycyna pracy badania

Badania medycyny pracy – obowiązujące przepisy

Ochrona zdrowa pracowników to podstawowy obowiązek każdego pracodawcy. Regulowany on jest przez prawo pracy, które nakłada na pracodawcę ważne zobowiązania. Pośród zadań mających chronić zdrowie kadry, ważnym obowiązkiem każdego zakładu pracy jest kierowanie pracowników na badania lekarskie do ośrodków medycyny pracy. Wykonanie badań na zlecenie pracodawcy przez jednostkę medyczną odbywa się na postawie specjalnej umowy o współpracy pomiędzy podmiotami. Wybór jednostki medycznej dokonywany jest w konsultacji zarządu firmy z  istniejącą organizacją związkową lub, jeżeli taka nie istnieje, z pracownikami wybranymi na podstawie przepisów istniejących w danej firmie.

Słuchawki nauszne przyjazne zdrowiu

Najwyższa jakość dźwięku oraz doskonała ochrona przed odgłosami płynącymi z otoczenia – takie właśnie cechy charakteryzują dobre słuchawki. Dobierając odpowiedni sprzęt warto jednak pamiętać o czymś jeszcze. O tym, co jest najcenniejsze, czyli naszym zdrowiu. Bo wbrew pozorom, częste korzystanie ze słuchawek nie jest wcale tak korzystne dla nas.

Gdy wybieramy odpowiednie słuchawki (czy to douszne czy nauszne), ochrona słuchu raczej rzadko przychodzi nam do głowy. Tymczasem, regularne i nieodpowiednie używanie słuchawek (na przykład, przy głośności przekraczającej połowę skali), niemalże na pewno doprowadzi ich posiadacza do przytępienia słuchu.

Na czym polega operacja haluksów?

Operacja haluksów - stopy
Operacja haluksów – stopy

Haluksy to nie tylko defekt estetyczny, choć niewątpliwie mogą być przyczyną kompleksów, szczególnie, że zdecydowanie częściej cierpią na nie kobiety. Nie da się ukryć, że tzw. koślawy paluch nie sprzyja noszeniu sandałków czy klapek. W zaawansowanym stadium jest widoczny nawet w zabudowanym obuwiu. Niemniej jednak bardziej istotne są medyczne konsekwencje tej deformacji, dlatego profilaktyka, leczenie i usuwanie haluksów to zagadnienie, któremu warto się przyjrzeć.

Cellulit, czyli pomarańczowa skórka

jak zwalczyć cellulit

Cellulit, nazywany również pomarańczową skórką to prawdziwa zmora współczesnych kobiet. Jeszcze do niedawna biczowano nas, że same jesteśmy sobie winne. Może w niektórych przypadkach tak jest, ale naprawdę jest niewielki odsetek. Większość problemów związanych z cellulitem bierze się z zaburzonej gospodarki hormonalnej. Nierzadko też pomarańczowa skóra jest następstwem przyjmowania leków hormonalnych. Dziewczyny, które przyjmują tabletki antykoncepcyjne są bardziej narażone na pojawienie się cellulitu niż te, które tabletek nie biorą. Tak czy siak – pomarańczowa skórka nie prezentuje się ładnie i bywa głównym źródłem kompleksów. Jak sobie z nią radzić?

Sposoby na zgrabne uda

sposoby na zgrabne uda

Ostatnio było o zgrabnej pupie, to teraz czas na zgrabne nogi. Niestety, podobnie jak uda nie są one dziełem genów, a solidnej pracy i samokontroli. Jeśli nie poświęcimy naszym nogom, a zwłaszcza udom odpowiednio dużo czasu, stracą swą jędrność i pokryją się cellulitem. W przypadku ud, sama dieta to za mało, choć oczywiście warto pilnować tego, co ląduje na talerzu. Sekretem zgrabnych ud jest aktywność fizyczna. Jeśli będziemy żyć aktywnie i nie spoczniemy na kanapie, nie będziemy musiały wydawać majątku na „cud kosmetyki” redukujące skórkę pomarańczową. Jakie ćwiczenia na uda sprawdzą się najlepiej?

Zgrabna pupa – przydatne ćwiczenia

ćwiczenia na zgrabną pupę

Kształtna i jędrna pupa to marzenie każdej kobiety. Krągłe pośladki wspaniale wyglądają nie tylko w sukienkach, ale także w zwykłych jeansach. To chyba największy atrybut kobiecości. Niestety jak to mówią specjaliści: nic nie dzieje się samo z siebie. Ładna pupa sama się nie zrobi, zwłaszcza jak większość wolnego czasu lubimy spędzać na kanapie przed telewizorem. Co więc robić, aby nasze „siedzenie” ani nie było zbyt duże, ani też zbyt płaskie? To proste! Przede wszystkim ćwiczyć. Odpowiednia dawka ruchu sprawi, że pupa będzie idealna lub przynajmniej bliska ideałowi.

Redukcja – poznaj główne jej zasady

zasady redukcji

W ostatnim czasie dużo mówi się o redukcji. Nagle stała się ona głównym trendem w odchudzaniu. Jeśli śledzisz na Instagramie konta osób aktywnych lub odchudzających się, to na pewno natknęłaś się na termin redukcji. Bo redukcja to pierwsze, co powinnyśmy zrobić chcąc schudnąć. Większość osób niewłaściwie postrzega redukcję. Myśli, że polega ona na odmawianiu sobie wszystkiego, wiecznym siedzeniu na siłowni czy niedojadaniu. Tymczasem prawda wygląda zupełnie inaczej. Właściwie przeprowadzona redukcja może być fajnym czasem!